شرکت ناب اکسیر
فرآیند لیچینگ

فرآیند لیچینگ

محلول باردار مس (PLS) یک محلول اسیدی است که حاوی مواد معدنی مس حل شده است. این محلول از استخراج مس از معدن‌های مسی تولید می‌شود، معمولاً با استفاده از اسید سولفوریک. PLS معمولاً دارای رنگ آبی مایل به سبزی با pH حدود ۲.۵-۳.۰ است.

میزان محتوای مس در PLS بسته به نوع معدن مسی که در حال فرآیند است، متغیر است، اما معمولاً حدود ۱-۳ گرم در لیتر دارد. PLS همچنین دیگر آلاینده‌هایی مانند آهن، آلومینیوم و منیزیم را نیز در خود جای داده است.

PLS در فرآیند استخراج حلال و الکترووینینگ (SX/EW) برای تولید کاتد مس با خلوص بالا استفاده می‌شود. در فرآیند SX/EW، PLS با یک استخراج‌کننده آلی تماس می‌گیرد که مس را به‌صورت انتخابی حل می‌کند. سپس استخراج‌کننده بارگذاری شده از PLS جدا می‌شود و با یک محلول اسیدی تماس می‌گیرد تا مس را بازگرداند. محلول مس بازگردانده شده سپس الکترووینینگ می‌شود تا کاتد مس تولید شود.

PLS همچنین در سایر فرآیندهای تولید مس مانند تخلیه و الکترووینینگ نیز استفاده می‌شود. در فرآیند تخلیه، PLS با آهن بازیافتی تماس می‌گیرد تا مس را رسوب دهد. در فرآیند الکترووینینگ، PLS مستقیماً الکترولیز می‌شود تا کاتد مس تولید شود.

PLS یک محصول میانی مهم در فرآیند تولید مس است. از آن برای تولید کاتد مس با خلوص بالا استفاده می‌شود که به عنوان مواد خام برای بسیاری از محصولات مسی مانند سیم برق، لوله‌های آبیاری و مواد سقفی استفاده می‌شود.

  1. استخراج

گام اول در فرآیند PLS استخراج مس از معدن است. این کار با تماس دادن معدن با یک محلول سولفوریک ضعیف انجام می‌شود. اسید سولفوریک مواد معدنی مس در معدن را حل کرده و یک محلول سولفات مس تشکیل می‌دهد. این محلول سولفات مس به عنوان PLS شناخته می‌شود.

  1. استخراج حلال

گام بعدی استخراج مس از PLS با استفاده از یک فرآیند استخراج حلال انجام می‌شود. در فرآیند استخراج حلال، PLS با یک ماده استخراجی آلی تماس می‌گیرد که به انتخاب مس حل می‌شود. استخراج‌کننده بارگذاری شده سپس از PLS جدا می‌شود و با یک محلول اسیدی تماس می‌گیرد تا مس را بازگرداند. محلول مس بازگردانده شده سپس به الکترووینینگ ارسال می‌شود تا کاتد مس تولید شود.

  1. الکترووینینگ

در فرآیند الکترووینینگ، محلول مس بازگردانده شده از طریق یک سری سلول‌های الکترولیتی عبور می‌کند. الکترودها در سلول‌های الکترولیتی از کاتدهای استیل ضدزنگ و آندهای سرب تشکیل شده‌اند. وقتی جریان الکتریکی از طریق سلول‌ها عبور می‌کند، یون‌های مس در محلول بر روی کاتدها به عنوان مس خالص ترسیب می‌شوند.

فرآیند PLS یک روش بسیار کارآمد برای تولید کاتد مس با خلوص بالا است. همچنین یک فرآیند بسیار دوستدار محیط زیست است، زیرا مقدار کمی پسماند تولید می‌کند.

در ادامه تعدادی جزئیات بیشتر در مورد فرآیند PLS آمده است:

- نوع استخراج‌کننده حلال مورد استفاده در فرآیند PLS به ترکیب خاص PLS وابسته است. با این حال، معمول‌ترین نوع استخراج‌کننده حلال یک مخلوط از اکسیم‌ها و کروزن است.

- اسیدیته PLS همچنین بر فرآیند استخراج حلال تأثیر می‌گذارد. PLS با pH پایین، باعث افزایش کارایی استخراج مس می‌شود.

- فرآیند الکترووینینگ معمولاً در دمای حدود 30-40 درجه سلسیوس انجام می‌شود. چگونگی استفاده از چگالی جریان الکتریکی نیز بر خلوص و کیفیت کاتد مس تأثیر دارد.

فرآیند PLS یک فرآیند صنعتی مهم برای تولید کاتد مس با خلوص بالا است. این یک فرآیند بسیار کارآمد و دوستدار محیط زیست است.

شرکت ناب اکسیر پایاشیمی اولین و تنها تولید کننده‌ی ماده‌ی استخراج کننده‌ی مس، مفتخر است تا  ماده استخراج کننده را در سه گرید CLX5640,5774,984 با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت (و نیز با ارائه مشاوره برای حل مشکلات واحد لیجینگ و S.X. ) به شما عزیزان عرضه کند.

ناب‌اکسیر پایاشیمی

شرکت ناب‌اکسیر پایاشیمی، تنها تولیدکننده ماده استخراج‌کننده مس در خاورمیانه می‌باشد. هم‌اکنون گریدهای CLX5640، CLX5774، CLX984 در خط تولید این شرکت در حال تولید می‌باشد.
شرکت ناب‌اکسیر در حال حاضر آماده تامین نیاز تمامی واحدهای فرآوری مس به روش لیچینیگ و بایولیچینگ می‌باشد.

جدیدترین مطالب سایت

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران ، سعادت‌آباد ، خیابان علامه طباطبایی‌ جنوبی ، کوچه 22 شرقی ، پلاک 24 ، واحد1

کد پستی:
1997843383
تلفن:
021-88699004-6