شرکت ناب اکسیر
حلال مناسب استخراج حلالی | دایلوئنت

حلال مناسب استخراج حلالی | دایلوئنت

دایلوئنت در فرآیند استخراج مس از سنگ معدن که به عنوان حلال عمل می‌کند نقش‌های چندگانه‌ای دارد، معمولاً در یک محیط اسیدی یا بازی، باید اطمینان حاصل شود که توزیع صحیح و تعامل مناسب با سنگ معدن مس انجام شود. اثربخشی فرآیند حل شدن به تطابق میان حلال و عامل استخراج بستگی دارد. به عنوان مثال، آب یک حلال مناسب برای اسید سولفوریک است، در حالی که آمونیاک نیاز به حلال غیر قطبی مانند کروزن یا هگزان دارد.

حفظ محیط استخراج:

توانایی حلال در حفظ شرایط مطلوب اطمینان حاصل می‌کند که استخراج مس بهینه باشد

حلال نقش حیاتی در حفظ شرایط مطلوب pH و دما برای فرآیند استخراج ایفا می‌کند. این شرایط به طور قابل توجهی بر انحلال ترکیبات مس و نرخ حل شدن مس تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، استخراج با اسید سولفوریک نیاز به محیط اسیدی دارد، در حالی که استخراج با آمونیاک نیاز به محیط قلیایی دارد.

انتقال یون‌های مس:

حلال به عنوان یک محیط حمل‌ونقل عمل می‌کند و حرکت یون‌های مس حل شده از سنگ معدن به مرحله استخراج و سپس رهاسازی را تسهیل می‌کند. فرآیندهای نفوذ و هدایت درون حلال امکان حرکت یون‌های مس از سطح سنگ معدن وارد محلول جمعی می‌دهد که در آن می‌توانند بازیافت شوند. ویسکوزیته حلال  و نفوز پذیری یون درون حلال در کارآیی این فرآیند حمل‌ونقل نقش دارند.

کاهش حداقل در تداخل با فرآیند استخراج:

حلال نباید با سنگ معدن مس یا عامل استخراج واکنش دهد تا از واکنش‌های ناخواسته یا آلاینده‌های مضری را که ممکن است فرآیند استخراج مس را مختل می کنند، جلوگیری کند. به عنوان مثال، استفاده از حلال نامناسب ممکن است منجر به تشکیل ترسیبات ناحلال یا آزاد شدن گازهای مضر شود.

تسهیل بازیافت مس:

حلال نباید بایافت یا رها سازی واستریپ مس از محلول استخراج را مختل کند. انتخاب حلال باید بگونه ایی باشد که جدا سازی و پاک‌سازی مس از محلول استخراج آسان باشد. اگر حلال آلی استفاده شود، الکترووینینگ یا روش‌های دیگر ممکن است مناسب‌تر باشند.

بطور خلاصه، حلال نقش چندگانه‌ای را در استخراج مس ایفا می‌کند، عملکرد به عنوان یک حلال، محیط واکنش، محیط حمل‌ونقل و حامل بی‌تاثیر را دارد. انتخاب یک حلال مناسب برای بهینه‌سازی کارآیی و پایداری زیست‌محیطی فرآیند استخراج حیاتی است. عواملی مانند نوع سنگ معدن مس، خلوص مس مطلوب و ملاحظات زیست‌محیطی نقش مهمی در انتخاب حلال دارند.

برای انتخاب بهترین حلال (Diluent) برای استخراج مس از معدن، باید به موارد بسیاری دقت کرد که در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم:

  1. نوع سنگ معدن مس:

   - نوع سنگ معدن مس بر انتخاب حلال تأثیرگذار است به دلیل تغییرات در ترکیب کانی‌ها و واکنش‌پذیری. برخی حلال‌ها ممکن است در حل کردن کانی‌های خاص مس مؤثرتر باشند.

  1. خلوص مس مطلوب:

   - خلوص مس مطلوب تعیین‌کننده توانایی حلال در حل‌کردن انتخابی مس بدون معرفی آلاینده‌ها است. برخی حلال‌ها ممکن است باعث حل‌شدن دیگر فلزات همراه با مس شوند که بر خلوص نهایی محصول تأثیر می‌گذارد.

  1. ملاحظات زیست‌محیطی:

   - تأثیر زیست‌محیطی حلال عامل مهمی است؛ بنابراین باید قابلیت زیست‌تخریب یا بازیافت را داشته باشد تا آسیب به محیط کاهش یابد. برخی حلال‌ها، مانند حلال‌های آلی، ممکن است در صورت مدیریت نادرست خطرات زیست‌محیطی ایجاد کنند.

  1. کارایی هزینه‌ای:

   - هزینه حلال نقش مهمی ایفا می‌کند چرا که به طور مستقیم هزینه کل فرآیند استخراج مس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که برخی حلال‌ها ممکن است موثرتر باشند، اما ممکن است گران‌تر نیز باشند و این باید در مقابل فیزیبیلیت اقتصادی فرآیند تعادل یافته باشد.

  1. ملاحظات ایمنی:

   - ایمنی حلال حائز اهمیت است، زیرا در طول فرآیند استخراج استفاده می‌شود. حلال‌های قابل اشتعال یا سمی نیاز به پروتکل‌های ایمنی مناسب دارند تا خطرات برای کارگران و محیط زیست کاهش یابد.

  1. سهولت بازیافت:

   - حلال نباید بازیافت مس از محلول استخراج را مختل کند. باید سازگار با تکنیک‌های جداسازی و پالایشی مثل استخراج حلال یا الکترووینینگ باشد تا مس محصول به بهترین شکل جدا شود.

  1. ویسکوزیته:

   - ویسکوزیته حلال بر تأثیر فرآیندهای Diffusion و Convection داخل محلول استخراج تأثیر می‌گذارد و سرعت حمل یون‌های مس و کارایی استخراج را متأثر می‌کند. حلال با ویسکوزیته مناسب، انتقال جرم بهینه و نرخ استخراج را تضمین می‌کند.

  1. پایداری دما:

   - حلال باید ویژگی‌های خود را در یک دامنه گسترده از دماها حفظ کند چرا که فرآیندهای استخراج مس ممکن است در شرایط دمایی مختلف انجام شود. پایداری دما اطمینان از عملکرد ثابت در طول فرآیند استخراج فراهم می‌کند.

  1. سازگاری با عوامل استخراج:

   - حلال باید با عامل استخراج انتخابی سازگار باشد تا حلالیت و واکنش صحیح فراهم شود. حلال‌های ناسازگار ممکن است به واکنش‌های جانبی ناخواسته یا کارایی کمتر استخراج منجر شوند.

  1. دسترسی و دسترس‌پذیری:

   - دسترسی و دسترس‌پذیری حلال اموری مهم هستند زیرا بر زنجیره تأمین کلی و هزینه فرآیند تأثیر می‌گذارند. حلال‌هایی که به راحتی دسترسی و تهیه می‌شوند، می‌توانند به عملکرد پیوسته و کاهش چالش‌های تأمین کمک کنند.

شرکت دانش بنیان ناب‌اکسیرپایاشیمی به عنوان اولین و تنها تولید کننده‌ی ماده‌ی استخراج کننده‌ی مس و پیشرو در مشاوره در زمینه‌ی راه اندازی و رفع مشکلات واحد لیچینگ، از بهترین تامین کنندگان دایلونت و حلال مناسب برای استخراج حلالی مس با بازده بسیار بالا می‌باشد. جهت دریفات مشاوره و راهنمایی و یا تهیه محصولات حوضه‌ی لیچینگ و بایولیچینگ با ما تماس بگیرید.

ناب‌اکسیر پایاشیمی

شرکت ناب‌اکسیر پایاشیمی، تنها تولیدکننده ماده استخراج‌کننده مس در خاورمیانه می‌باشد. هم‌اکنون گریدهای CLX5640، CLX5774، CLX984 در خط تولید این شرکت در حال تولید می‌باشد.
شرکت ناب‌اکسیر در حال حاضر آماده تامین نیاز تمامی واحدهای فرآوری مس به روش لیچینیگ و بایولیچینگ می‌باشد.

جدیدترین مطالب سایت

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران ، سعادت‌آباد ، خیابان علامه طباطبایی‌ جنوبی ، کوچه 22 شرقی ، پلاک 24 ، واحد1

کد پستی:
1997843383
تلفن:
021-88699004-6