شرکت ناب اکسیر
کراد چیست؟

کراد چیست؟

کراد یک امولسیون پایدار چند فازی است که می‌تواند در مدارهای استخراج حلالی (SX) مس شکل گیرد. این مخلوطی از فازهای آلی و آبی، هوا و ذرات جامد است. کراد می‌تواند در هر نقطه از مدار SX شکل گیرد، اما بیشتر در بخش سکون (Settler) یافت می‌شود.

چندین عامل می‌تواند به شکل گیری کراد کمک کند، از جمله:

  1. ناخالصی‌ها در محلول خوراک: جامدات و ناخالصی‌های دیگر در محلول خوراک می‌توانند به فاز آلی نفوذ کرده و کراد را شکل دهند.
  2. تجزیه‌وتحلیل اکسترکتانت: به مرور زمان، اکسترکتانت می‌تواند تجزیه شده و محصولاتی را تشکیل دهد که به شکل گری کراد کمک کنند.
  3. تشکیل امولسیون: امولسیون‌ها ممکن است در میکسرها شکل گیرند و اگر به درستی ادغام نشوند، ممکن است به سکونی‌ها (Settlers) منتقل شده و کراد را شکل دهند.
  4. نفوذ هوا: هوا ممکن است از منابع مختلفی نظیر میکسرها، سکونی‌ها (Settlers) و پمپ‌ها به مدار SX نفوذ کند. همچنین ممکن است هوا از طریق نشت‌ها به مدار وارد شود.
  5. pH: pH محلول آبی می‌تواند به شکل گری کراد تأثیر بگذارد. به طور کلی، تشکیل کراد احتمالاً در مقادیر pH بالاتر بیشتر است.

کراد می‌تواند تأثیرات منفی متعددی بر روی فرآیند SX داشته باشد، از جمله:

  1. کاهش کارآیی استخراج: کراد می‌تواند با استخراج مس از فاز آبی تداخل کند.
  2. افزایش نفوذ: کراد می‌تواند امولسیون‌ها را پایدار کند، که می‌تواند به افزایش نفوذ فاز آبی به فاز آلی منجر شود.
  3. تشکیل امولسیون: کراد همچنین می‌تواند به عنوان محل هسته‌ای برای تشکیل امولسیون عمل کند.
  4. افزایش توقف کار: کراد می‌تواند لوله‌ها و شیرآلات را مسدود کرده و همچنین مرزهای سکون (Settler) را آلوده کند. این می‌تواند به افزایش توقف کار و هزینه‌های نگهداری منجر شود.

برای کنترل تشکیل کراد در مدارهای SX مس، چندین راه وجود دارد، از جمله:

  1. پیش‌پردازش محلول خوراک: محلول خوراک باید تا قبل از ورود به مدار SX فیلتر شود تا جامدات و ناخالصی‌های دیگر حذف شوند.
  2. استفاده از اکسترکتانت با کیفیت بالا: اکسترکتانت با کیفیت بالا احتمالاً کمتر از حالت تجزیه شده به شکل گری کراد می‌کند.
  3. ادغام امولسیون‌ها به درستی: امولسیون‌ها باید به درستی در سکونی‌ها (Settlers) ادغام شوند تا از حمل آنها به مرحله بعدی مدار SX جلوگیری شود.
  4. کمینه کردن نفوذ هوا: نفوذ هوا باید به وسیله طراحی و عملکرد صحیح مدار SX کمینه شود.
  5. کنترل pH محلول آبی: pH محلول آبی باید کنترل شود تا تشکیل کراد کمینه شود.

علاوه بر تدابیر فوق، می‌توان از افزودنی‌های شیمیایی متعددی برای کنترل تشکیل کراد استفاده کرد.

بهترین روش برای کنترل تشکیل کراد در مدارهای SX مس، اجرای ترکیبی از تدابیر مشروح بالاست. تدابیر خاصی که نیاز است اجرا شود، وابسته به مدار SX خاص و نوع کانساری که در حال پردازش است، متغیر خواهد بود.

شرکت ناب اکسیر پایاشیمی مفتخر است تا با مشاوره و بررسی واحد شما، مشکلات واحد شما ، از جمله مشکلات کرادی را به کمترین مقدار و بهره ‌وری واحد را به بیشترین مقدار خود برساند.

ناب‌اکسیر پایاشیمی

شرکت ناب‌اکسیر پایاشیمی، تنها تولیدکننده ماده استخراج‌کننده مس در خاورمیانه می‌باشد. هم‌اکنون گریدهای CLX5640، CLX5774، CLX984 در خط تولید این شرکت در حال تولید می‌باشد.
شرکت ناب‌اکسیر در حال حاضر آماده تامین نیاز تمامی واحدهای فرآوری مس به روش لیچینیگ و بایولیچینگ می‌باشد.

جدیدترین مطالب سایت

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران ، سعادت‌آباد ، خیابان علامه طباطبایی‌ جنوبی ، کوچه 22 شرقی ، پلاک 24 ، واحد1

کد پستی:
1997843383
تلفن:
021-88699004-6