شرکت ناب اکسیر
کاتد مس چیست؟

کاتد مس چیست؟

کاتد مس چیست؟

مس، بعد از آهن و آلومینیوم در جایگاه سوم پرکاربردترین فلزات در دنیا قرار ‌می‌گیرد. همانطور که می‌دانید مس فلزی نرم با مقاومت در برابر خوردگی بوده و از رسانش گرمایی و الکتریکی بالایی برخوردار است. از این رو استخراج و خالص سازی آن حائز اهمیت است. کاتد مس محصولی حاصل از مس است که نسبت به عنصر مس، از هدایت الکتریکی بالاتری برخوردار است. این نکته قابل توجه است که مس به صورت خالص روی زمین یافت نمی‌شود و در ترکیب با آهن، گوگرد و ... یافت می‌شود. مس را از معادن مس استخراج کرده و در وهله ی اول درون کوره با حرارت بالای 1000 درجه‌ی سانتی‌گراد قرار می‌گیرد که محصول این مرحله، سولفیت مس، اکسید گوگرد و اکسید آهن است. مجددا با حرارت دادن به سولفیت مس، مس با خلوص بالا و دی اکسید گوگرد تولید می‌شود. مس حاصل از این مراحل طی شده دارای درجه رسانایی و هدایت الکتریکی بسیار کمی است. به همین منظور به تولید کاتد مس روی می‌آوریم. برای تولید کاتد مس از فرآیند الکتروفاینینگ استفاده می‌کنیم. طی این فرآیند ناخالصی هایی همچون نیکل، نقره، طلا و ... از مس جدا‌ می‌شوند. به جهت افزایش خالص سازی تا حدود 100 درصد فرآیند الکترولیز مس انجام می‌گیرد.

کاربرد کاتد مس :

به جهت رسانایی الکتریسیته بیشتر نسبت به آلومینیوم، از کاتد مس به جای آلومینیوم در تولید IC ها و همچنین به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی خام جهت تولید محصولات مسی که نیاز به خلوص بالا دارند، استفاده می‌شود.. کاتد مس مورد مصرف تولید‌کنندگان میله و مفتول مسی (که به آن سیم مسوار نیز گفته می‌شود) نیز می‌باشد.

از دیگر کاربرد‌های کاتد مس می‌توان به تولید قالب‌های مسی، ساخت آلیاژ‌های برنز، برنج و ... که وجود مس سبب بهبود سختی، انبساط بیشتر و ... می‌شود، در حمل و نقل، تولید لوازم برقی، تولید تجهیزات نظامی، در صنایع ساختمانی و ... اشاره کرد.

 

شرکت ناب اکسیر ‌پایا ‌شیمی با تولید محصولات CLX5640، CLX5774 و CLX984 در تلاش است تا با کمک به تولید‌کنندگان مس در استخراج و خالص سازی حداکثری مس با استفاده از فرآیند لیچینگ (استخراج حلالی) به بومی سازی و افزایش ارزآوری و رشد تولید داخل، شاهد پیشرفت کشور و هم وطنان عزیزمان باشیم.     

ناب‌اکسیر پایاشیمی

شرکت ناب‌اکسیر پایاشیمی، تنها تولیدکننده ماده استخراج‌کننده مس در خاورمیانه می‌باشد. هم‌اکنون گریدهای CLX5640، CLX5774، CLX984 در خط تولید این شرکت در حال تولید می‌باشد.
شرکت ناب‌اکسیر در حال حاضر آماده تامین نیاز تمامی واحدهای فرآوری مس به روش لیچینیگ و بایولیچینگ می‌باشد.

جدیدترین مطالب سایت

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران ، سعادت‌آباد ، خیابان علامه طباطبایی‌ جنوبی ، کوچه 22 شرقی ، پلاک 24 ، واحد1

کد پستی:
1997843383
تلفن:
021-88699004-6