شرکت ناب اکسیر
مس و کاربرد‌های آن

مس و کاربرد‌های آن

مس چیست؟

مس با عدد اتمی 29 و نماد شیمیایی Cu از عناصر فلزی واسطه‌ی جدول تناوبی عناصر است.از خواص آن می‌توان رسانایی بالا در حرارت و جریان الکتریسیته و همچنین قابلیت چکش خواری (به توانایی یک ماده برای تغییر شکل دائمی تحت فشار بدون پارگی، چکش خواری می‌گویند) بالا را عنوان کرد.

کشور شیلی با اختلاف سالیانه حدود 4 میلیون تن نسبت به چین، با تولید 5.7 میلیون تن در سال، در رتبه‌ی اول تولید کنندگان این فلز با ارزش قرار دارد.   

کاربرد‌های مس:

مس یکی از فلزات پرکاربرد در جوامع بشری است و در انواع صنایع و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای مس عبارتند از:

  1. صنعت الکترونیک: مس به عنوان یک رسانا برق عمده در صنعت الکترونیک استفاده می‌شود. سیم و کابل‌های برق، مدارهای الکتریکی، قطعات الکترونیکی و تراشه‌های مدار چاپی (PCB) از مس ساخته می‌شوند.
  2. صنعت برق و توزیع برق: به علت خواص خوب هدایت الکتریکی، مس برای ساخت لوله‌ها و تسهیل توزیع برق در شبکه‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، قطعات ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی نیز از مس ساخته می‌شوند.
  3. ساختمان و ساخت و ساز: مس در صنعت ساختمان نقش مهمی دارد. لوله‌ها و فلنج‌های مسی در سیستم‌های آب و گاز استفاده می‌شوند. همچنین، مس به عنوان یک جزء از سیستم‌های تهویه و تاسیسات ساختمانی نیز به کار می‌رود. همچنین، برخی از اجزاء تزئینی ساختمان مانند آجرهای مسی نیز وجود دارد.
  4. صنایع خودروسازی: مس در صنعت خودروسازی برای ساخت سیستم‌های الکتریکی، لوله‌های خنک کننده و قطعات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، مس در سیستم‌های ترمز و ترمزهای الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. صنعت نفت و گاز: مس در صنعت نفت و گاز برای ساخت لوله‌ها، تجهیزات خنک کننده، و تسهیلات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  6. صنایع غذایی: مس در برخی از صنایع غذایی، مانند تولید بیرج، ساخت ظروف آشپزخانه و سیستم‌های خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  7. صنعت پزشکی: مس به عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی و ماده‌ای ضدمیکروبیک، در تجهیزات پزشکی، سیستم‌های تهویه و ابزارهای جراحی استفاده می‌شود.

این تنها برخی از کاربردهای مس هستند و در واقع مس به عنوان یکی از فلزات چند منظوره در صنایع مختلف و در بسیاری از محصولات ما روزانه به کار می‌رود.

مس به صورت اشکال مختلفی در طبیعت یافت می‌شود، اما به صورت عمده، 80 درصد مس دنیا به شکل سنگ‌های معدنی و با ترکیب سولفید مس وجود دارد که شرکت ناب اکسیر پایا شیمی با تولید ماده‌ی استخراج کننده‌ی CLX5640,CLX5774,CLX984 به کمک روش لیچینگ (استخراج حلالی) به استخراج حداکثری این فلز با ارزش از معادن کمک می‌کند.

 

ناب‌اکسیر پایاشیمی

شرکت ناب‌اکسیر پایاشیمی، تنها تولیدکننده ماده استخراج‌کننده مس در خاورمیانه می‌باشد. هم‌اکنون گریدهای CLX5640، CLX5774، CLX984 در خط تولید این شرکت در حال تولید می‌باشد.
شرکت ناب‌اکسیر در حال حاضر آماده تامین نیاز تمامی واحدهای فرآوری مس به روش لیچینیگ و بایولیچینگ می‌باشد.

جدیدترین مطالب سایت

با ما در ارتباط باشید

آدرس: تهران ، سعادت‌آباد ، خیابان علامه طباطبایی‌ جنوبی ، کوچه 22 شرقی ، پلاک 24 ، واحد1

کد پستی:
1997843383
تلفن:
021-88699004-6